Winter in Reeshof

2013 - november

De winter is begonnen! Dat wil zeggen dat dagelijks de scholieren zich weer kleden met dikke sjaals, mutsen en handschoenen, de automobilisten de ruiten moeten krabben en huisbewoners en winkeliers hun trottoirs sneeuwvrij maken. Daarnaast heeft natuurlijk de gemeente in de winter een behoorlijke taak om de doorgaande wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken om veiligheid te bieden voor alle weggebruikers. Hevige sneeuwval en vorst zal altijd irritatie en hinder opleveren waar de weggebruikers goed mee om dient te gaan. Om dit te voorkomen zijn een paar maatregelen noodzakelijk: sta ’s ochtends op tijd op om eerder te kunnen vertrekken, houdt rekening met de medemens en heb geduld.

Eén van de top 10 irritaties is het kruispunt Burgemeester Letschertweg – Koolhovenlaan. Koolhoven is een mooie, moderne wijk met veel jonge gezinnen. Wist dat Koolhoven bijna 4.000 bewoners telt en dat dit meer dan 9% is van het totale bewonersaantal in de Reeshof? Helaas heeft Koolhoven maar 1 in- en uitgang voor automobilisten en aangezien deze ook nog eens aan de westzijde van de wijk gesitueerd is, zijn de afstanden naar de winkelcentra, het station, de meeste scholen, etc. extra ver. Wijkraad heeft dit al jaren geleden aangegeven bij de gemeente. Dit levert misschien irritatie op, maar in het ergste geval ook gevaarlijke situaties. Met name bij slecht weer levert tijdens de ochtendspits het uitgaand verkeer veel oponthoud op. Bij glad wegdek is de vorige winter bij kleine aanrijdingen het oponthoud enorm opgestapeld en kan er geen alternatief gekozen worden om de wijk te verlaten (of binnen te komen). De wijkraad en bewoners van Koolhoven vragen daarom wederom aan de gemeente: leg prioriteit bij de verbinding van de Koolhovenlaan met de Reeshofweg. Dit bevordert de doorstroming en veiligheid van vele bewoners.