Eerste hulp

Door Erik Groels

2014 - april

Wist u dat in Tilburg het streven bestaat om middels een particulier initiatief in alle wijken binnen 6 minuten een Automatische Externe Defibrillator (AED) beschikbaar te hebben? Met het realiseren van een netwerk van opgeleide vrijwilligers en beschikbare AED’s is het doel van Stichting AED Tilburg om 24 uur per dag en 7 dagen per week een professioneel team en volwaardige apparatuur klaar te hebben staan voor slachtoffers met een acute hartstilstand, die door het professioneel toepassen van een AED weer het hartritme op gang kan krijgen. Bij een acute circulatiestilstand werkt het hart overigens nog wel, maar de pompwerking is ontregeld. Door het toedienen van een zogenaamde stroomstoot van een AED, kan het hartritme mogelijk weer hersteld worden. Hoe sneller je een AED kunt aansluiten, hoe groter de kans op overleven is. Het streven is om in heel Tilburg te garanderen dat binnen 6 minuten na alarmering een burgerhulpverlener met een AED ter plekke kan zijn. Na 5 minuten daalt de overlevingskans steeds met 10% per minuut. Wat is er dus van groot belang? Opgeleide burgerhulpverleners en beschikbare AED’s. De werkzaamheden van een burgerhulpverlener wordt overigens altijd afgelost door ambulancepersoneel, die gelijktijdig met de burgerhulpverleners is opgeroepen. De aanrijtijd van een ambulance is meestal langer dan 6 minuten.

De Reeshof is de afgelopen jaren voorzien van vele AED’s, terwijl er nog heel veel AED’s nodig zijn. Denk hierbij aan een huidige bezetting van ruim 50% van het gewenste aantal AED’s. Daarnaast zijn er al heel veel vrijwilligers opgeleid, maar dit mogen er nog meer zijn. De Reeshof kan nog bijna 150 vrijwilligers gebruiken, die middels een sms-bericht een oproep ontvangen om naar een calamiteit gaan. Ben je bijvoorbeeld voor je werk een opgeleide BHV-er en heb je interesse om je in jouw wijk op te geven als burgerhulpverlener? Of wil je een opleiding volgen om je hiervoor in te zetten? Meld je aan op de site van AED Tilburg.

Een hartstilstand kan iedereen overkomen, dus help je omgeving met jouw inzet!