Openbaar vervoer voor iedereen?

2015 - juni

Mensen die zelf niet mobiel zijn, vertrouwden in het verleden altijd op het openbaar vervoer. Daarom is begin vorige eeuw het busvervoer ontstaan. Ben je niet voorzien van een eigen voertuig of ben je niet in staat om zelf auto te rijden, is het openbaar vervoer een ideale oplossing. De bus zorgt naast het treinvervoer voor een nog betere serviceverlening naar de gebruiker toe: een treinstation is vaak wat verder van je woonhuis gelegen, terwijl een bushalte maar een paar straten verderop is. Een bus gebruik je vaak ook voor kleinere afstanden in je woonplaats.

Helaas is een half jaar geleden de dienstregeling van Arriva in gegaan en zijn er nogal wat wijzigingen in het aantal lijnen en de routes ervan. Het aantal is verminderd en de routes zijn summierder. Zo ook in de Reeshof, voorzien van lijn 2 die op het verste punt (in de Leeuwerik) overgaat in lijn 4. Het meest omslachtige voorbeeld is de app waarin je aangeeft dat je met de bus van de Gierkerkstraat naar het station Tilburg-Reeshof wilt. Je zou verwachten dat je 1x per uur een busverbinding hebt die je enkele minuten later afzet voor het station. Deze gemakkelijke app stuurt je lopend naar de Heyhoef waar je op de bus moet stappen naar station Tilburg-Universiteit (duurt 15 minuten) om daar op de stoptrein te stappen en 4 minuten later uit te stappen op station Tilburg-Reeshof. Je bent er! Het kost je een half uur en een behoorlijke omweg. Maken we het busvervoer hiermee aantrekkelijker? Helaas zijn sommige doelgroepen gedwongen om het openbaar vervoer te gebruiken, dus die zullen deze omslachtige route gewoon moeten volgen.

Daarnaast is de service niet alleen afhankelijk van de route, maar ook van de buschauffeur: heeft de buschauffeur een slechte dag, dan kunnen de passagiers daarvan de dupe zijn. Het komt de laatste tijd regelmatig voor dat de bus eerder bij de halte is dan dat de dienstregeling aangeeft. Je zou veronderstellen dat de bus dan wacht, zodat de passagiers die een bus verwachten op een bepaald tijdstip nog met de bus mee kunnen. Helaas is dit niet het geval. Door de krappe planning rijdt de bus door om tijdig bij de volgende halte te zijn. Vele klachten zijn hiervan al gelezen en ontvangen. Op de tweede plaats ontvangen wij de klacht dat wachtende rolstoelers worden genegeerd en dat de bus de halte voorbij rijdt om niet het extra werk uit te hoeven voeren om de rolstoeler mee te nemen. Gebeurt dit echt? Ja, dat gebeurt herhaaldelijk en vele wachtende passagiers zijn hier getuige van, want deze worden dan ook niet meegenomen.

Met de buschauffeurs die wel op tijd rijden en wel bij elke halte stoppen en iedereen de mogelijkheid geeft om in te stappen, moeten we tevreden zijn. Dat staat voorop! Maar de eerder geschetste voorbeelden zouden in dit land niet voor mogen komen. Een tip voor Arriva als in 2016 de Koolhovenlaan wordt verlengd tot de Reeshofweg: verleg lijn 4 naar Koolhoven en vergeet deze wijk niet!